söndag 2 augusti 2015

Jeszcze raz - Boże Narodzenie

Hurra! Besök av Pegah och Åsa en helg i november. Det innebar promenad i gamla stan, besök på Polin (Museum of the History of Polish Jews), polsk design-marknad och härliga middagar. Vi var bland annat på Soho Factory i stadsdelen Praga (på östra sidan av Wisła) och åt på Warszawa Wschodnia. Tyvärr missade vi neonskyltsmuseet som finns här, det får bli nästa gång! http://www.sohofactory.pl/en 

Sista november kunde jag inte vänta längre - Philip hävdade att det var för tidigt men jag tycker aldrig att det är för tidigt - granen ska fram! Jag har förälskat mig i vår lilla plastgran och det blev julstämning på hög nivå när den pyntades under kvällen. Stämningshöjare!

I början av december gästades den evangelisk-lutherska kyrkan i centrala Warszawa av ett svenskt luciatåg. Det lockade nästan niohundra besökare (mer än fullt i kyrkan!) som fick uppleva vackra och stämningsfulla framträdanden både från polsk sida och från deras vänförsamling i Uppsala. Vilken uppladdning inför lucia- och julsäsongen!

Juletid innebär också det traditionella julbordet med mamma och Elly. I år prövade vi julbordet på Gyllene Uttern, som var makalöst bra. Mycket fisk och ett dignande efterrätts- och julgodisbord, helt i min smak....Gyllene Uttern är också en stämningsfull plats med utsikt över Vättern (som vi i och för sig inte såg då det var beckmörkt ute...), ytterligare en nivå upp för julkänslan!

För första gången någonsin gav vi oss på att baka lussekatter. Det var både roligt och blev väldigt gott, se resultatet nedan! Fjärde julkänslan infunnen - Wesołych Świąt!


Gyllene Uttern - dags för julbord!

Ett konstverk till pepparkakshus

Nytillskottet i granen - en Pariskula från Maria


Granen i all sin prakt

Luciafirande i Warszawa


Lussebak - första gången någonsin

Jäsning

Resultatet!

Julpynt i Warszawa

Åsa, jag, Pegah och Philip på Pies Czy Suka

 
 
God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar